Corvinus HÖK

Interjú a Corvinus Tax Club elnökével, Farkas Emesével

Mesélj kérlek egy kicsit magadról, az egyetemi éveidről és arról, hogy hogyan kerültél a szervezetbe, milyen szerepet játszottak a szervezetben folytatott tevékenységeid az egyetemi éveid alatt.

Most végzem az utolsó félévemet a Corvinuson, pénzügy és számvitel alapszakon, a szervezetnek pedig már másfél éve vagyok a tagja. Egy óra kapcsán hallottam róla először és egyből tudtam, hogy én itt el szeretnék érni egy karriert, mivel nagyon érdekelt az adózás, azóta pedig egy nagyon jó csapatra találtam itt.

Mesélj kérlek egy kicsit a szervezetről. Mivel foglalkoztok, hogy néz ki a szervezet felépítése?

Más diákszervezetekhez képest nálunk nincs kialakított szervezeti felépítés, az elnöki szerep is a szervezet adminisztrációs részének irányítása miatt létezik. Van két mentorunk, ők felelnek a szakmai iránymutatásért. Ők Czobor Gergely és Erdős Gabriella, akik adózási tárgyakat tanítanak az egyetemen, emellett a kiterjedt kapcsolati hálójuk révén is segítik a munkánkat. A szervezet fő célja az, hogy a hallgatók megismerhessék az adótanácsadás rejtelmeit.

Említetted, hogy létezik mentorprogramotok. Nálatok ez hogy néz ki, mit kell tudni róla?

Van két mentorunk, azonban ők magát a diákszervezetet mentorálják, és nem a tagokat. Minden félévben tartunk esetoldó versenyeket, ahol egy adózási problémát kell megoldani, ennek a szakmai részében például sokat segítenek a szakmai mentorok. Mivel egy ilyen versenyen való életben is előforduló esetekre épül, így a szakmai tapasztalatuk révén ők tartanak nekünk felkészítő órákat a verseny szervezése alatt.

Tehát a fő kampányaitok a szakmai tevékenységeitekben merülnek ki.

Igen, teljesen szakmai a tevékenységünk. Arra koncentrálunk, hogy milyen lehet a való életben az adózás területén dolgozni, például a szervezeten belül is csapatokban dolgozunk, hasonlóan egy adótanácsadó céghez, mint amilyennél én is dolgozom. Ezáltal betekintést nyerhetünk a Tax Club által abba, hogy valójában milyen is ez a munka, illetve nagyon jó lehetőség a szakmán belüli kapcsolati háló építésére is. Tökéletes előzményt jelent így a szervezet az adózási területen végzett munkához.

Mi volt a legnagyobb siker, a legnagyobb kampány, amit elértetek?

Pár éve részt vettünk több nemzetközi adózási versenyen, így kijutottunk Európa számos országába is. Ebben nem csak régebbi tagok, hanem kezdők is részt vehettek, bár sajnos a pandémia óta ez nem került megtartásra. Egy esetoldással lehetett pályázni, ezt a csapatoddal kellett előadni, és ezután kerülhettél be és utazhattál ki a versenyre. Ezen felül én természetesen sikernek élem meg minden esetoldónkat, hiszen a legnevesebb tanácsadóirodákkal dolgozunk együtt Magyarországon.

Említetted, hogy te, mint elnök veszel részt a szervezetben, illetve van két szakmai mentorotok. Rajtatok kívül vannak más személyek is az elnökségben?

Az elnökség alapvetően az elnökből és egy alelnökből áll, de ez a pozíció jelenleg üres, így egyedül irányítom a szervezet működését, de decemberben tartunk egy új elnökválasztást, ahol elnököt és alelnököt is választunk majd.

Mik a fő tevékenységeid elnökként, ami megkülönböztet a többi tagtól?

Én tartom például a kapcsolatot a HÖK-kel, emellett végzem az adminisztratív tevékenységeket és tartom a kapcsolatot a mentorokkal. Velük együtt dolgozzuk ki az esetoldók feladatait, ezt a Covid előtt a tanácsadói irodában, azóta pedig online tesszük meg. Ennek a szervezését én bonyolítottam le, így a résztvevők meghívása, a verseny megtervezése, a kérdések kitalálása is az én feladatom volt, azután pedig a verseny eredményének adminisztrálását végeztem, ilyen például a pontok összegyűjtése és továbbítása a tanácsadóirodák felé.

Nem volt nehéz mindezt egyedül végezned?

De, nehéz volt, pont ezért remélem, hogy akik most jelentkeznek elnöknek, illetve alelnöknek már ketten tudják csinálni a feladatokat. Emellett a másik munkánk a marketing és a PR. Gyakran keresnek meg minket cégek, hogy szeretnének fiatal adótanácsadókat felvenni, ezeket a pozíciókat én kommunikálom a tagság felé, én osztom meg velük.

Miért szeretsz a szervezetben tevékenykedni?

Azért szeretek a diákszervezetben tevékenykedni, mert ez klub összegyűjt egy szűk hallgatói kört, akik tényleg szeretnének adózással foglalkozni. Az is jelentős számomra, hogy sikerült összehozni, hogy eseteket oldjunk meg. Nálunk nem feltétlenül szoktak lenni közösségi programok, de az esetmegoldások mindig nagyon jó hangulatban telnek. Tök hasznos, amikor félévente kétszer összegyűl az egész társaság és előad egy esetmegoldást. Mindig nagyon örülök annak, hogyha egy tagunk elhelyezkedik valahol, sokszor érdeklődök, hogy milyen munkát kaptak. Illetve a cégeknek is hasznos, hogy olyan tagokat vesznek fel, akik már pályakezdőként is nagy tapasztalattal rendelkeznek.

És a toborzás hogy zajlik nálatok?

Facebook-on tevékenykedünk, és ismeretség alapján is szoktak hozzánk csatlakozni. Emellett még a mentoraink is szokták reklámozni a szervezetet olyan szempontból, hogy tényleg azok csatlakozzanak, akik adózással szeretnének foglalkozni.

Mi mondható a fő motivációdnak a szervezeten belül?

Leginkább az, hogy ez egy szuper lehetőség, hogy elindítsd a karrieredet. Pénzügy és számvitel szakon tanulok, és régebben fogalmam sem volt, hogy hol helyezkedjek el ezzel, nyilván megvoltak a tipikus ehhez kapcsolódó szakmák, mint például a könyvvizsgáló és a könyvelő. Ezért örültem nagyon, hogy megtaláltam ezt a lehetőséget, az adótanácsadást. Rájöttem, hogy ez egy tök érdekes téma, és hogy ezt bemutatta az iskola is egy diákszervezeten belül, amit amúgy csak akkor tudnál elérni, ha jelentkezel egy céghez. Az motivál főként, hogy a többi tagunk is el tudjon helyezkedni egy adótanácsadással foglalkozó cégnél.

A későbbiekben is adótanácsadással szeretnél foglalkozni?

Igen-igen, mindenképpen, nekem nagyon bejött az egész, gyakorlati szempontból is.

Mi a legkedvesebb, esetleg a legviccesebb történet, amely a szervezethez köt?

Még a koronavírus előtt részt vehettem egy személyes esetmegoldáson Deloitte Zrt.-nél. Itt bemutathattuk a megoldásunkat, és ez számomra nagyon érdekes volt, nagyon szerettem a csapatommal együtt dolgozni. Emlékszem, hogy hatkor végeztünk a suliban, és kilencig a könyvtárban voltunk, hogy megbeszéljük a megoldásokat. Ilyenkor egy szakmai diszkurzus folyik, mindenki elmondja a véleményét, ezt próbáljuk valahogyan alátámasztani, hogy egy jó megoldás szülessen. A Deloitte-nál előadhattunk az esetmegoldásunk szakembereknek, hatalmas élmény volt, és szuper visszajelzéseket kaptunk. Az esetmegoldás után pedig a Deloitte csapatával együtt elmentünk vacsorázni, itt körülbelül hajnali kettőig beszélgettünk.

A következő generációnak mit üzennél, miért érdemes hozzátok jelentkezni?

Az adózás egy nagyon érdekes téma, minden nap találkozol valami újdonsággal, még 10-15 év szakmai tapasztalat után is, ahogy hallom. Hogyha szeretnétek belátást nyerni ebbe az állandóan pörgő szakmába, akkor csatlakozzatok hozzánk. Egy jó csapat tagja lehetsz itt, gyakorolhatod az angolt és a magyart is, beleláthatsz a jogszabályokba, és szerintem ez egy fantasztikus élmény.

Angolul milyen szinten tevékenykedtek?

Nálunk a tagfelvételi eljárás is angolul folyik, mert fontos, hogy a nemzetközi adózásnál is információkat gyűjtsünk, és ezt csak úgy lehet megcsinálni, hogy ismerünk szakszavakat angolul. Az új jelentkezőknek egy kérdőívet kell kitölteni, amely egy érdekes témát foglal magába, erről kell a véleményüket kifejteni a jelentkezőknek. A nemzetközi versenyeken is angolul kell előadni az eseteket.

Az utolsó kérdésem az lenne, hogy mit tanácsolsz a hozzátok jelentkező új tagoknak, hogy gyorsan tudjanak integrálódni és megismerjék a szervezetet?

Mivel egy szakmai szervezet vagyunk, szeretjük azt, ha valamilyen alaptudással érkeznek az emberek. Nem a világot kell megváltani, csak annyi a lényeg például, hogy tudd, hogy mi a különbség a társasági adó és az általános forgalmi adó között.

Köszönöm, hogy megosztottad velünk ezt a sok izgalmas információt az adózással és a szervezettel kapcsolatban!