Corvinus HÖK

Interjú a Consulting Club elnökével, Csuka Mátéval

Mesélj kérlek arról, hogy ki vagy te és hogyan alakultak az egyetemen töltött eddigi éveid? Illetve arról, hogy milyen szerepe volt ebben a Consulting Club-nak?

Csuka Máté vagyok, végzős pénzügy mesteres hallgató. 2016-ban kezdtem a gazdálkodás- és menedzsment alapszakon, ezt 2019-ben fejeztem be és egyből keresztféléven el is kezdtem a pénzügy mesteres tanulmányaimat. A Consulting Clubhoz a mesterképzés elején csatlakoztam, de előtte voltam más diákszervezetekben is. Érdekes, hogy mesteresként csatlakoztam, úgy éreztem, hogy a pénzügyi tanulmányaim mellett egy nagyon fontos pont lesz a Consulting Club az életemben és ez szerencsére így is alakult. A CC-ben, az első félévemben megismerhettem, hogy milyen tudást tud nyújtani a szervezet, emellett előadásokon, workshopokon és projekteken vehettem részt. A következő félévtől volt lehetőségem arra, hogy magát a Consulting Clubot is segítsem. A második mesteres félévemben, mint alelnök segítettem a szervezetet, főleg a toborzással folyamatokért voltam felelős és azért, hogy a szervezetnek minél jobb megjelenése legyen az egyetemen, minél több emberhez eljusson a hírünk. Úgy érzem, hogy ez jól sikerült, és hamar nagy népszerűségre tudott szert tenni a Consulting Club. Illetve még ebben a félévben voltam a projektvezetője az elsősöknek szóló esettanulmányi versenynek, ami szinten nagy siker volt számomra. Ez egy, a Mastercarddal közösen szervezett esettanulmányi verseny volt, ahol közel 50-en vettek részt az elsősök közül, közülük többen csatlakoztak hozzánk később és máig aktív tagjai a szervezetnek. Ezekkel a sikerekkel a hátam mögött pedig 2021 januárjától töltöm be a társelnöki posztot, Tankó Rékával együtt. Az elmúlt egy évben pedig lényegében magáért a szervezet teljes működéséért voltam felelős, így a Consulting Club rövid- és hosszútávú stratégiájának kidolgozásáért feleltem.

Milyen vezető szeretnél lenni? Szerinted milyen a jó vezető?

Olyan vezető szeretnék lenni, aki mindig meghallgat mindenkit, abszolút demokratikus elveken és közös konszenzusra jutva tud meghozni döntéseket és tudja támogatni mások fejlődését. Úgy érzem, hogy a szervezetben ezt maradéktalanul sikerül teljesítenünk. Az a fontos, hogy ne csak úgy tekintsenek rám a tagok, mint egy vezetőre, aki csak felettük áll a ranglétrán, hanem mint egy CC tagra a sok közül, akinek nyilván több felelőssége van, mint a többieknek, de bárki, bármikor fordulhat hozzá, bármilyen kérdéssel. Röviden összefoglalva tehát emberközeli vezető szeretnék lenni, aki jó példát mutat a tagság felé. Ami a legfontosabb talán még, hogy egy vezető sok esetben nagyon elfoglalt és többször kerülhet stresszes helyzetbe, de fontos ekkor is megtartani a vezető mivoltunkat és nyugodtnak maradni, és ezt sugározni a pozícióban alattunk lévők felé.

Hogyan zajlik nálatok a tagfelvétel? Szerinted mi volt az oka az idei különösen sikeres tagfelvételnek?

Tagfelvételünk kétszer van egy évben, minden félév elején. A jelenlegi tagfelvételünk nagyon jól sikerült, ennek egyik kiinduló alapja volt, hogy nyáron megszerveztünk egy tábort, esettanulmányi témában és már ezen a táboron keresztül is sokan csatlakoztak hozzánk. Emellett megragadtunk minden fórumot, a gólyatáboroktól kezdve a Diákszervezeti Expóig, valamint az online térben is igyekeztünk jelen lenni, főleg Facebookon és LinkedIn-en. Ennek köszönhetően rekordszámú jelentkezés érkezett hozzánk idén. A jelentkezési folyamatról annyit érdemes tudni, hogy egy angol CV-vel tudnak a legalább másodéves hallgatók jelentkezni, utána pedig egy kétfordulós kiválasztási procedúránk van. Az első körben egy tesztet kell megoldaniuk a jelentkezőknek, ez három részből áll: felmérjük a szövegértési képességeiket, logikai képességeiket és egy komplexebb, kicsit üzletiesebb feladatot is kapnak. Ez mind angolul történik és a teszt sem egyszerű, de remekül fel tudja mérni azokat a képességeket, amikre szüksége lehet egy tagnak a szervezetben, vagy akár később egy tanácsadói karrier során. Ha ezen túljutnak a jelentkezők, akkor a második fordulóban egy személyesebb beszélgetésre kerül sor, itt a motivációjukat próbáljuk felmérni, valamint egy logikai feladatsort is kérünk tőlük szóban, ezek a feladatok is mind egy tanácsadói interjú alapját képezik, amellyel később egy vállalatnál találkozhatnak. Ha ez is sikerült az adott jelentkezőnek, akkor sikeresen felvételt nyert hozzánk. A jelentkezőknek a felét vettük fel ebben a félévben, ami egy picit szigorú arány, de a célunk a legjobb jelentkezők kiszűrése.

Milyen üzeneted van a jelentkezőknek? Miért érdemes hozzátok csatlakozni?

Első körben azokat a hallgatókat szeretnénk megszólítani, akik már tudják, hogy tanácsadói pályán képzelik el a jövőjüket, hiszen a Corvinuson mi egyedülálló diákszervezetként nagyon komoly kompetenciát hordozunk és tudunk átadni ebben a témakörben. Olyan szakmai tudás és kapcsolat megszerzésére van lehetőség, ami egyedülállónak számít, hiszen a legnagyobb Magyarországon jelenlévő tanácsadó vállalatokkal ápolunk remek kapcsolatot. Illetve olyan képzési rendszert próbálunk kiépíteni a tagok számára, mellyel minden segítséget meg tudunk adni, hogy sikeresek legyenek a tanácsadói állásinterjúkon és az utána következő időszakban. Bár sokan alapszakosként még nem tudják még eldönteni, hogy milyen pályát szeretnének választani később, de úgy gondolom, hogy a nálunk megszerzett tanácsadói tapasztalatok és kapcsolatok nem csak ezen a pályán segíthetik a tagjainkat, így azon hallgatók jelentkezését is várjuk, akik bizonytalanok a szakmai jövőjükkel kapcsolatban.

Fontos még kiemelni, hogy szervezetünk nemzetközi, így az angol a hivatalos nyelv, ezt is egy olyan tényezőnek tartom, ami vonzó lehet a hallgatók szemében.

Tudnál mesélni róla, hogy hogyan épül fel a szervezetetek?

Két társelnök vezeti a CC-t, egy szinttel alattunk pedig három divízióban működik a szervezet, ezeknek az élén alelnökök állnak. Van egy Marketing és Social Relations divízió, itt értelemszerűen a szervezet offline és online megjelenéséért felelnek a tagok, illetve ide köthető még a közösségi tevékenységeink megszervezése, gondolok itt például önkénteskedésre. A People Management a toborzásért felel, illetve a tagok integrációjáért, a mentorprogramért, az alumnikkal való kapcsolattartásért és a különböző social programok megszervezéséért is. A harmadik divízió pedig a Professional Development. Itt két alelnök található, ők biztosítják a tagok szakmai fejlődését a szervezetben és a vállalati eseményeink megszervezésért is felelnek. Az egyes diviziók munkáját 3-4 project manager segíti, ők általában fiatalabb tagjaink, akik a későbbiekben vezető pozíciót tölthetnek majd be a szervezetben.

Mi szerinted eddig a szervezetnek a legnagyobb szakmai sikertörténete?

Nehéz lenne egyet kiragadni, így inkább három eseményt emelnék ki az elmúlt egy évből. Az egyik a már említett gólyáknak szóló esettanulmányi versenyünk, amit a pandémiás időszakban tudtunk először megszervezni. Ez egy sikertörténet volt, és a jövőben igyekszünk hagyományt teremteni ezzel. Ez azért is volt fontos a szervezet életében, mert korábban kevésbé nyitottunk fiatalabb tagok felé, így ezt az eseményt kifejezetten úgy szerveztük meg, hogy a tanácsadás iránt érdeklődő, illetve a vállalatgazdaságtan tantárgyat megszerető hallgatók egy gyakorlatias versenyen is ki tudják próbálni magukat, rögtön az egyetemi tanulmányaik elején, csapatban ráadásul, ami abszolút egy plusz élmény. Egy olyan vállalati partnerrel volt lehetőség együtt dolgozni, a MasterCard Advisors személyében, akik egy nagyon gyakorlatias, napjaink problémáját érintő esetet hoztak a versenyre. Ez egy elsős hallgatónak úgy gondolom elég üdítőleg hathatott.

A második a Consulting Camp eseményünk, ami egy tanácsadás fókuszú nyári tábor, ezt szintén idén szerveztük meg először. Itt kiemelném Balázs Marcell tagunkat, ő volt ennek a tábornak a projektvezetője és megálmodója is. Nem csak Corvinusosok vehettek rajta részt, hanem más egyetemekről is fogadtunk hallgatókat, összesen 21 nagyon elhivatott diák vett részt. Ez egy öt napos esemény volt, ahol az esettanulmány oldás világán volt a hangsúly, egy kifejezetten erre az eseményre összeállított, komplex esettanulmánnyal a középpontban. Négy ismert tanácsadó vállalatot, a PwC-t, a Deloitte-t, a McKinsey-t és az Inceptech-et sikerült bevonnunk a tábor megvalósításába. Úgy láttuk a pandémiás időszak után ez egy hatalmas felüdülés volt a résztvevők számára, mind közösségi, mind szakmai szempontból. Úgy gondoljuk, hogy a jövőben ez akár egy nemzetközi eseménnyé is válhat.

A harmadik sikertörténet pedig épp az elmúlt hetekben történt, amikor is egy csak Consulting Club tagokból álló csapat indult egy  Németországban szervezett versenyen, ahol Európa legnevesebb egyetemeinek csapatai vettek részt. 10 csapat közül 3. helyezett lett a mi csapatunk, megelőzve holland, spanyol, olasz egyetemeket. Nagyon büszkék vagyunk rájuk!

Milyen kurzusrendszerben vehetnek részt a tagok?

Az elmúlt egy évben kialakításra került egy úgynevezett Case Class kurzus, jelenleg még ennek a finomítása zajlik. Ez azoknak a tagoknak tud nagyon hasznos tudást adni, akik még nem annyira jártasok az esettanulmányok oldásában, de szeretnék fejleszteni tudásukat. Ezt úgy kell elképzelni, hogy két workshopon keresztül, amik szeminárium jellegűek, megpróbáljuk a lehető legpraktikusabb tudást átadni nekik, majd a kurzus keretein belül egy külsős partnert is bevonunk. Tavasszal ez a Monyó Sörfőzde volt, idén az ALDI. A folyamat úgy zajlik. hogy ezek a cégek egy problémát prezentálnak felénk, mi ezt egy esettanulmányba formájában foglaljuk össze, és a Case Class végső fázisában odaadjuk a kurzus résztvevőinek, csapatokban való feldolgozásra. Így tudják hasznosítani a workshopokon megszerzett tudást. Végül a résztvevők az eset megoldását csapatokban prezentálják az adott partner képviselői előtt. Az eddig visszajelzések mind pozitívak voltak. Jövőre ezt egy kicsit jobban személyre szabnánk, alakítanánk kezdő és haladó kurzust, a megfelelő kompetenciával rendelkező tagoknak. Akik ezt a kurzust elvégzik, részt vehetnek általunk szervezett komplexebb projekteken. Ezeket úgy kell elképzelni, mint egy valós tanácsadói projekt, feláll egy tanácsadói csapat, az ügyfél pedig egy bizonyos iparágból érkező vállalat. Általában egy mentor segítségével a tanácsadói csapat feldolgozza a problémát, és a projekt végén prezentálja a megoldást az ügyfélnek. Ezek a projektek 8-12 hét hosszúak, 4-5 fő vesz részt bennük, lehetnek angol vagy magyar nyelvűek és menedzsment, IT vagy pénzügyi tanácsadás lehet a fókuszban.

Mi volt a legnagyobb nehézség az elmúlt időszakban számotokra?

A pandémia második hullámának végén, harmadik hullámának elején lettem elnök, emiatt személyes félelmem volt, milyen hatékonysággal sikerül majd megszervezni a szervezet életet online térben. Szerencsére azonban nem látszódott az aktivitás visszaesése. Nyilván nem túl kényelmes, és nem túl emberközeli online programokat szervezni, de mindent megtettünk annak érdekében hogy a közösség ne essen szét. Szerencsére partnereink nyitottak voltak, a közösségi programokat pedig online játékokkal próbáltuk pótolni.

Egy általánosabb problémát említenék még, ami valószínűleg nem csak a Consulting Club életében van jelen, ez pedig a megfelelő egyensúly megtalálása a hallgatók életében A hallgatók tanulnak, nagyon sokan dolgoznak már gyakornokként, igyekeznek diákszervezetben is helytállni. Ez elég stresszes és időigényes tud lenni, ezért igyekszünk a tagoknak mindenben segítséget nyújtani és rugalmasan állni hozzájuk ilyen témákban.

Milyen tervei vannak hosszabb távon a Consulting Clubnak?

Szeretnénk a Corvinus Egyetem legmeghatározóbb szervezete legyen, ahol kifejezetten a legkiemelkedőbb diákokra szeretnénk fókuszálni. Nem szeretnénk hatalmas tömeg szervezetté válni, létszámunk 50-60 főben van maximalizálva. Ezen kívül szeretnénk megtartani nemzetközi arculatunkat is és lehetőség szerint minden lehetőséget megragadni, hogy nemzetközi kapcsolatainkat bővítsük. Ez úgy valósulhat meg, ha más országok egyetemeinek lévő tanácsadói diákszervezeteivel szorosabbra fűzzük a kapcsolatainkat. Ennek fontos építőköve, hogy nemzetközi versenyeken veszünk részt

Mi a legjobb történeted ami a Consulting Clubhoz kapcsolódik?

Egy szegmenst emelnék ki inkább, a kapcsolatokat, amiket kiépítettem, és nem is a szakmaiakat, hanem inkább az embereiket. Nem csak nagyon okos, hanem nagyon jó embereket ismerhettem meg, barátokra tehettem szert, akikre tudok majd számítani a jövőben, mind szakmai, mind emberi szempontból. Ez az érzés felbecsülhetetlen, ezért mindenkinek azt tudom tanácsolni, hogy csatlakozzanak valamilyen diákszervezetbe, találják meg azt az érdeklődési kört, ami a leginkább motiválja őket a fejlődésre.